Kotimaa
20.3.2017 05:23 ・ Päivitetty: 20.3.2017 05:23
Onko autollasi oikea vakuutusyhtiö? – Yksi tälli ei välttämättä vie bonuksia
Vuoden alussa voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki on saanut aikaan eroja vakuutusyhtiöiden tarjoamiin bonusjärjestelmiin.
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen vertailusta ilmenee, että eroja on sekä lähtö- että maksimibonuksissa ja siinä, miten bonuksia menetetään vahinkojen jälkeen.
– Lähtöbonukset vaihtelevat eri yhtiöissä nollasta 40 prosenttiin, ja maksimibonuksissa on eroja, sanoo vakuutusasiantuntija Hanna Salo Finen vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta.
Uusi laki sallii sen, että bonukset voi saada myös talouden kakkosautoon. Vahinkohistorian kerryttämistä ei tarvitse enää aloittaa nollasta joka ajopelin kohdalla.
Jos vahinko sattuu, ovat sen aiheuttamat seuraamukset bonuksille eri yhtiöillä erilaisia. Ensimmäinen tälli ei välttämättä vaikuta bonukseen lainkaan, jos autolla on sitä ennen ajettu riittävän kauan ilman vahinkoja. Tässäkin ehdot vaihtelevat eri yhtiöillä.
Salon mukaan vakuutusasiakkaan kannattaa kilpailuttaa vakuutuksensa aika ajoin, varsinkin nyt kun vakuutusyhtiöt kehittävät tuotteitaan.
– Pelkät bonusprosentit eivät kerro lopputulosta, vaan vasta oman auton vakuutuksen hinta osoittaa edullisuuden, Salo toteaa.
Lisää aiheesta
Liikennevakuutusten sisältö ei uuden lain myötä ole muuttunut, vaan niistä korvataan edelleen samoja vahinkoja kuin ennenkin.
Uusi liikennevakuutuslaki ei vaikuta kaskovakutuuksiin.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Talous
28.2.2017 10:45
”Liiketoiminta kehittynyt positiivisesti”- Autotalo Laakkoselta saa lähteä 77
Kotimaa
17.2.2017 08:43
Sää yllätti taas kerran: Autot liukastelleet ulos tieltä – lehdenjakelukin tökkii
Kotimaa
25.1.2017 07:36
Suuri hylkäysprosentti noin 15-vuotisten autojen katsastuksessa
Politiikka
23.1.2017 19:07
Liikenneprofessori: Bernerin esityksen hyötyjinä olisivat muskeli- ja urheiluautot – ”Kilometrimaksu uudistuksen suuri ajuri”