Recension: Drömmen om USA i teori och praktik

Dietmar Rabich/Wikimedia Commons
Brooklynbron i New York.

I sin nya bok tar den skickliga DN- journalisten och författaren Martin Gelin avsked av sina 23 år i USA och sitt älskade Brooklyn i New York.

Robert Björkenwall

Boken heter Imorgon är jag långt härifrån. Ett avskedsbrev till USA. Genom flera tidigare utmärkta böcker (av vilka den bästa är Den vita stormen, 2022) och mängder av reportage i Dagens Nyheter förklarar Martin Gelin varför det är så lätt att bli förälskad i människorna i USA men samtidigt så svårt att i längden leva där i långa loppet. Särskilt om man, som Martin, efter 23 år i New York, amerikansk hustru och en liten son nu inte längre kan bo kvar där. Efter ett gemensamt familjebeslut har han nu lämnat sitt älskade charmiga Brooklyn i New York och I stället valt att bo i Paris.

Först när Martin och hans fru får en son, nu två år, känner båda föräldrarna att bristerna i det amerikanska samhället med dess obefintliga offentliga välfärdssystem. En förlossningsvård som kostar en halv miljon, som bara den kan ruinera många amerikaner utan en av en bra arbetsgivare täckande sjukvårdsförsäkring. Något som många amerikaner inte har, men Gelins fru med ett bra betalt jobb hade. Men till detta så tillkommer brist på lagstadgad föräldraförsäkring, ingen som helst pappaledighet, ingen offentligt finansierad barnomsorg, förskola och barntillsynen för föräldrar som båda vill yrkesarbeta är ett enda hopkok av svindyra privata, kvalitativt usla lösningar. Och som ändå oftast “äter upp” i stort sett hela, ena förälderns nettoinkomst.

När Martin Gelin undersöker den lokala “barnomsorgsmarknaden” så visar det sig att man får räkna med att det kostar 44 000 euro om året. Men genom kontakter och en hel del ren tur lyckas hans familj hitta god barnomsorgsplats för den ettåriga sonen för 1 800 euro i månaden.

USA är, som Gelin skriver, bäst i världen på självhjälpsböcker för föräldrar men “sämst på att faktiskt hjälpa föräldrar”. USA är det enda OECD-landet utan garanterad, betald föräldraledighet – ” inte en vecka, inte en dag”. “Vissa mammor tvingas tillbaka till jobbet tre, fyra dagar efter födseln”. Och barnomsorgen är “dyrast i världen”. Inte ens statushungriga , välbärgade rikisar kan köpa sig fria från alla problem som beror på alla brister som finns i den nära nog obefintliga välfärden i USA. Trots att lönerna är rekordhöga i europeiska ögon. Men här måste allt i livspusslet lösas individuellt i den privata, rekorddyra och ända oftast mycket torftiga “serviceindustrin”.

I många delstater i USA kostar dessa plottrigt, privata barnomsorgslösningar redan mer än collegeutbildningar för tonåringarna. Så inte undra på att bred studie av 22 rika länder visar att i de flesta länder blir föräldrar lyckligare när de får barn men i USA blir de olyckliga. Mycket beror just på att de stora ekonomiska kostnaderna för föräldraskapet i USA.

En annan nyligen rapporterad nyhet var när det berättades att en av två amerikaner inte ens har 5 000 dollar (4 500 euro) i reserv för oförutsedda utgifter. Än mindre betala för en dyr operation eller collegeplats för sin son eller dotter.

Så inte undra på att journalisten Martin Gelin och hans amerikanska fru och son nu har flyttat till Paris. Trots att de inte är trötta på New York. Däremot allt mera trötta på och pessimistiska när de tror att USA inte förändras. I stället “bär det utför”. Inte heller en demokratins kollaps är “längre ett hypotetiskt scenario”, som Gelin skriver i sin bok.

Detta och annat som den utmärkta journalisten Martin Gelin väl belyser i den läsvärda nya boken är ju inte så väl kända bland många perspektivlösa USA-beundrare. Men om just de verkligen kommer att läsa Gelins nu 23-åriga avsked till sitt älskade New York och USA är jag mera osäker på.

Låt oss dock hoppas Kamala Harris och den folkliga Tim Walz och inte den ständigt bekräftelsetörstande skrävlaren Donald Trump vinner presidentvalet i november. Det skulle både USA och världen må lite bättre av.

Men hur som helst kommer det att bli spännande att följa Gelins goda journalistik och vidare författarskap i hans och familjens nya hemland Frankrike och Paris.

Robert Björkenwall, frilansjournalist, utredare, följer amerikansk politik sedan många år

Recension: Martin Gelin; Imorgon är jag långt härifrån. Ett avskedsbrev till USA (2024); Natur & Kultur; 130 s.