Kultur
7.5.2024 20:15 ・ Uppdaterad: 7.5.2024 20:19
Recension: Liisa Pentti trollar fram vårkänslor
Liisa Pentti + Co och Rendezvous står för en meditativ och lugn performans som ger ett ypperligt tillfälle att nollställa sig och glömma den stressiga vardagen för en liten stund.
Kiasmateatern fungerar utmärkt som scen för Liisa Penttis senaste uppvisning i modern dans som heter Missbildad pärla – danser för våren och tystnaden. Dansarna imponerar och den rätt strama föreställningen hålls väl ihop. Helheten är både avkopplande och tankeväckande.
I början av föreställningen får man ett starkt intryck av vårens ankomst. Det är som om dansarna väcks till liv efter en lång vinterdvala.
En viktig inspirationskälla för Pentti har varit den franska författaren Marguerite Duras texter. Duras var en mycket mångsidig konstnär som bland annat utmärkte sig som en innovativ filmmanusförfattare och regissör. Samtidigt som Pentti rent konkret har låtit sig inspireras idémässigt av Duras texter, är det dessutom troligt att Duras moderna maner som regissör på sitt sätt har visat vägen för Penttis sätt att förhålla sig till konst. Rent specifikt har Pentti utgått från ett citat ur Duras Le navire Night från slutet av 1970-talet, en bok som Duras själv filmatiserade.
En annan inspirationskälla har varit Susumu Yokotas musik. Det rör sig om japansk ambient- och housemusik från millennieskiftet. Titeln Missbildad pärla kommer från den första låten på Yokotas album Baroque från 2004. Låten heter “Deformed Pearl”.
Man kan tänka sig att både Duras och Yokota har försett Pentti med inspiration när det har gällt att skapa föreställningens mycket speciella vårstämning. Det finns något vatten- och nattrelaterat över det hela, vår som purifikationens tid, vår som uppvaknandets tid, med en ljudvärld som påminner om havets brus. Jouni Tauriainen har lyckats med föreställningens ljuddesign.
Tystnad är också ett viktigt bärande tema för föreställningen. Pentti vill förmedla något som inte kan sägas. De ögonblick då dansarna yttrar några ord accentuerar den bärande tystnaden.
Vad Liisa Pentti framför allt förmår med det hela är att få åskådaren att stanna upp. Man får en upplevelse av att tiden står stilla och man är någonstans långt borta, bortom havet kanske. Det vårliga uppvaknande som dansarna sedan suggererar med sina rörelser ger en uppiggande känsla. Det finns någonting terapeutiskt och katartiskt i den relativt enkla och koncentrerade koreografin.
Recension: Missbildad pärla – danser för våren och tystnaden (Liisa Pentti + Co & Rendezvous)
KONCEPT, KOREOGRAFI OCH REGI: Liisa Pentti
KOREOGRAFISK SAMTALSPARTNER: Pia Lindy
KOREOGRAFENS ASSISTENT: Nelia Naumanen
LJUSDESIGN: Ina Niemelä
KOSTYMDESIGN: Siru Kosonen
LJUD: Jouni Tauriainen
SÖMMERSKOR: Siru Kosonen, Reija Ruotsalainen
PRODUCENTER: Hanna Nyman, Ellen Karlsson, Maija Mustonen
PRODUKTION: Liisa Pentti + Co, Rendezvous, Kiasmateatern
DANSARE: Hanna Ahti, Anna Maria Häkkinen, Anna Mustonen, Maija Mustonen, Anna Torkkel
Kommentarer
Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.