Kultur

Recension: Livsfarligt på allvar! är en svängig kriminalfars

Cata Portin
Livsfarligt på allvar har undertiteln ett svårtolkat mordmysterium.

Maximal tillgänglighet för både de medverkande och publiken är vad som erbjuds på Svenska Teaterns Amos-scen. Livsfarligt på allvar! är en samproduktion av Svenska Teatern, DuvTeatern och Teaterhögskolan.

Topi Lappalainen

Arbetarbladet

 

 

Den svängiga kriminalfarsen med undertiteln ett svårtolkat mordmysterium lyckas i sitt uppsåt att underhålla publiken. Konceptet bygger på så kallad kreativ tillgänglighet och här har det varit DuvTeaterns idé att importera det mest avancerade tänkandet från europeiska teaterscener. Teckenspråk, syntolkning och en lättillgänglig kommunikation har bakats in i bl.a. manus, regi, skådespeleri, scenografi, ljus-, ljud- och kostymdesign.

Livsfarligt på allvar! är en på många sätt avancerad och modern produktion. Här har regissören Mikaela Hasán lyckats mer är väl att hålla i trådarna och leverera en helhet som håller publiken i sitt grepp. För dramaturgin svarar Hasán tillsammans med Sanna Huldén som också fungerar som konstnärlig assistent. Som genre lämpar sig fars alldeles utmärkt när man skapar en föreställning som ska vara så inkluderande som möjligt. Teaterföreställningen utstrålar värme och glädje och med tanke på hur mångsidigt tillgängligheten beaktas, är det järnhård professionalitet som står bakom.

Med Livsfarligt på allvar! firar DuvTeatern 25 år. Den energiska och uppfinningsrika showen ger guldkant på det silverjubileet. I händelsernas centrum finns syskonparet Margareta och Gunilla, vilka spelas av Karolina Karanen och Vega Adsten. Deras syskonrivalitet leder till att ett lönnmord beställs. Det hela urartar i en ytterst farsartad tvekamp mellan detektivbyrån Lösa fall som löser mordfall och den så kallade resebyrån Den sista resan som utför lönnmord.

På ett finurligt sätt utnyttjas klichéer från klassiska mordmysterier för att skapa rätt sorts stämning för showen. Det hela är välgenomtänkt, var och en deltar enligt sin förmåga och får ut det mesta av vad man kan. DuvTeatern uppfyller en viktig funktion på det finlandssvenska kulturfältet och i Svenska Teatern och Konstuniversitetets Teaterhögskola har man hittat sådana partners som garanterar ett fungerande koncept.

Programbladet gör också ett intryck och det förverkligas med stöd från Stiftelsen Svenska Blindgården sr. Man har uppnått ett stadium där tillgängligheten beaktas på ett riktigt mångsidigt sätt och DuvTeatern lovar att ytterligare utveckla konceptet som de kallar TIKSI, nämligen tillgänglighet som konstnärlig strategi och inspiration.

Livsfarligt på allvar! har en mångsidig ensemble som håller den fartfyllda farsen ihop. Man får vittna ett fungerande samarbete mellan de olika institutionerna som tillsammans står för helheten. Att utveckla tillgängligheten så långt det går är en kulturpolitiskt berömvärd målsättning och det är ett nöje att se att man kan göra världen bättre med teaterns medel. Det går att kombinera att sträva efter tillgänglighetens ideal och erbjuda publiken välfungerande underhållning. Det hela ser lättsamt ut och fungerar som en eskapistisk fars. När man tänker djupare på det, är det som verkställs på scenen dessutom ett produkt av visionär idealism. Man kan se det framför allt som frukten av DuvTeaterns kvartssekel av arbete för en mer tillgänglig teater och för det är det bara att gratulera.

 

Recension: Livsfarligt på allvar! – ett svårtolkat mordmysterium (Svenska Teatern i samarbete med DuvTeatern och Teaterhögskolan)

IDÉ OCH KONCEPT DuvTeatern
TEXT Arbetsgruppen
REGI Mikaela Hasán
DRAMATURGI Mikaela Hasán, Sanna Huldén
KONSTNÄRLIG ASSISTENT Sanna Huldén
FÖRESTÄLLNINGSDRAMATURG Nina-Maria Häggblom
SCENOGRAFI, VIDEO- OCH LJUSPLANERING Milla Martikainen
SCENOGRAFI-, REKVISITA- OCH VIDEOASSISTENT Tiina Pietiläinen
KOSTYMPLANERING Meri Craig
MENTOR I KOSTYMDESIGN Maria Rosenqvist
HÅR- OCH MASKPLANERING Maria Karhu
SÖMMERSKA Meme Korhonen, Mervi Palo
LJUDPLANERING OCH NYSKRIVEN MUSIK Kristian Ekholm
LJUSPLANERING Tom Laurmaa
SÅNGKOMPOSITION Josef Donner
TECKNINGAR OCH HANDSKRIVEN FONT FÖR PROJICERINGAR Ida-Lotta Knuuttila
VIDEOINSLAG Jonatan Sundström
FÖRESTÄLLNINGSTEKNIKER Tom Laurmaa, Donna Javanainen
BACKSTAGETEAM, REPETITIONS- OCH SCENASSISTENTER Sara Sandén, Sara Haapalahti, Linnea Sundblom
SCENMÄSTARE OCH INSPICIENT Christoffer Österlund
REKVISITÖR OCH PÅKLÄDARE Anne Mustarastas
TILLGÄNGLIGHETSKONSULTER Riikka Hänninen, Silvia Belghiti, Ellen Hoang, Ragnar Bengström
PRODUCENTER Marie ”Mojo” Finne, Annina Blom, Maria Kaihovirta, Taru Kirves

PÅ SCENEN Tanya Palmgren, Bella Paasimäki, Silva Belghiti, Willjam Tigerstedt, Roy Eriksson, Sara Sandén, Ida-Lotta Knuuttila, Ellen Hoang, Karolina Kauranen, Vega Adsten, Niko Nordström, Elias Simons, Josef Donner, Krister Ekebom, Marina Haglund, Yvonne Heins

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE