Recension: Populärvetenskaplig kabaré är både underhållande och ger insikter

Markus Weckman/ÅST
Samuel Karlsson, Daniela Franzell och Jerry Wahlforss medverkar som improvisatörer i Kunskapskabarén.

Åbo Akademi och Åbo Svenska Teater populariserar vetenskap genom teater. Vad händer egentligen när klokskap möter dårskap? Kunskapskabarén är ett koncept som har utvecklats i Lund och som nu har nått Finland. Kabarén har turnerat i Åboland och Västnyland för att avslutas i Åbo.

Åbo Svenska Teater har haft krogshower förr men Kunskapskabarén är speciell med tanke på kombinationen av populärvetenskaplig föreläsning och improvisationsteater. Turnéns näst sista föreställning heter Äckligt! – en föreställning om (s)vett och etikett och scenen är Skärgårdsbarens scen på Auragatan i Åbo. Under hela turnén varvas uppdraget som föreläsare mellan professor Fredrik Nilsson och äldre universitetslektor Blanka Henriksson.

Det är Henriksson som får föreläsa om det äckliga och hon gör det på ett suveränt sätt med glimten i ögat. Samtidigt som hon bland annat serverar fakta om spottkoppens historia och relaterar upplevelsen av äckel till Norbert Elias civilisationsteori, uppträder hon med ett lika underhållande och säkert grepp som de professionella skådespelarna. En stor del av publiken består av studenter och kabarén fungerar väl med tanke på dem. Konceptet är både interaktivt och stimulerande.

De tre improvisatörerna Daniela Franzell, Samuel Karlsson och Jerry Wahlforss får visa hur kvicktänkta och roliga de kan vara på scen. De levererar med säker hand och hela tiden känns det att deras performans hänger ihop med vad Henriksson föreläser om.

I och med att det handlar om improvisationsteater är varje föreställning olik den andra. Föreläsningarnas teman varierar dessutom också de rätt mycket. Svett och etikett passar utmärkt som tema i Skärgårdsbaren och det hela är enkelt och avslappnat. Musikern Kari Mäkiranta spelar en central roll i bakgrunden när det gäller att skapa rätt sorts stämning. Som konferencier är Magnus Nylander utmärkt och dirigerar den synbart kaotiska showen med säker hand.

Den här typen av underhållning skulle definitivt platsa bra annanstans där man har universitet och högskolor, men Åbo är utan vidare en lämplig studentstad när det gäller att introducera konceptet i Finland. I och med att turnén har nått även mindre orter i Åboland och Västnyland, har man dessutom fått experimentera med miljöer som är allt annat än universitetsstäder. Turnén kommer att avslutas den 21 november på Tiljan, en av Åbo Svenska Teaters scener. Den avslutande föreställningen heter Magiskt – en förtrollande föreställning om det (o)kända.

Recension: Kunskapskabarén – Äckligt! (Åbo Svenska Teater)

FÖRELÄSARE: Blanka Henriksson, äldre universitetslektor i kulturanalys

KONFERENCIER: Magnus Nylander, konstnärlig ledare för Kunskapskabarén