Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Teatteri ja Tanssi

25.1.2017 13:42 ・ Päivitetty: 25.1.2017 13:42

Studio Pasilan Isä-näytelmä kasvaa hienosti loppua kohden

Vuokko Hovatta ja Jari Pehkonen nostavat Isä-näytelmän päärooleissa intensiteettiä pitkin matkaa.

Studio Pasilan ensi-illan loppukiitoksissa Jari Pehkosen katseesta näkyy, että suuret tunteet jytisevät näyttelijän sisällä. Florian Zellerin ”Isä”-näytelmän loppu on ollut myös katsojille hyvin koskettava: muistisairas vanha mies lipuu pois todellisuudesta, viimeinenkin kosketus vanhaan arkeen on laitoshoitoon siirryttyä menetetty.

Pehkonen on antanut kaikkensa tuon hämmenyksen tunteen välittämiseen.

Helsingin kaupunginteatteri, Studio Pasila

Florian Zeller: Isä

Suomennos Reita Lounatvuori – Ohjaus Milko Lehto – Lavastus Janne Siltavuori – Puvut Riitta Anttonen-Palo Valot Teppo Saarinen Ääni Ari-Pekka Saarikko – Rooleissa Jari Pehkonen, Vuokko Hovatta, Heikki Sankari, Leenamari Unho, Helena Haaranen, Sesa Lehto

Myös koko  Zellerin näytelmä antaa lopussa parastaan. Päähenkilö  joutuu luopumaan, vaikkei millään tohtisi antaa periksi. Mieli potkii kaikkea vastaan, mutta ymmärrys ei enää kerro, miksi.

Katsomo hiljentyy – hieno hetki.

Pitkäksi venyvä alkukevennys

Harmi, että Isä-näytelmän alku oli paljon hankalampi. Zellerin teksti ja Milko Lehdon ohjaus eivät koko ensimmäisellä puoliskolla onnistu naulitsemaan ajatuksia siihen, mitä tapahtuu todella. Millaisen sekaannuksen vallassa  aivoissa eteenpäin hivuttautuvan muistisairauden kanssa kamppaileva ja sen kieltävä ikämies Arne on? Mitä hänen aika neuvottomana näyttäytyvän tyttärensä päässä liikkuu?

Zeller ja ohjaaja kyllä hämmentävät katsomoa aika ovelasti nostamalla näyttämölle henkilöitä ja tilanteita, jotka elävät vain Arnen alzheimerin koettelemissa aivoissa. Alussa ne tulevat niin varoittamatta, että katsojallakin on konseptit seota: miksi tytär näyttää nyt erilaiselta kuin edellisessä kohtauksessa, kuka tuokin hemmo tuossa nyt sitten on…? Näin kaiketi tapahtuu myös muistisairaan mielessä, kun ihmisten tunnistaminen käy ensin epävarmaksi ja lopulta ylivoimaiseksi.

On kai jotenkin oireellista, että esityksen alkupuolella juuri nämä sekaannukset tuntuvat perustelluimmilta valinnoilta. Hahmoaan muuttavat ihmiset, paikkaansa vaihtavat mööpelit, sekoittuva aika pitävät jännitteen päällä. Paljon hatarammalla pohjalla ollaan siinä, että näytelmää pyritään niin kovasti vääntämään komediaksi. Lopputulos on, että jämähdetään päämäärättömästi kahden tyylilajin väliin: tehdäkö lempeää komediaa muistisairaudesta vai koskettavaa draamaa perheyhteyttä koettelevasta häiriötilasta. Ei  siinä tahdo syntyä kuin vähän lepsua tilannekomediaa, kun Arne sekoilee sekä asioissa että ihmisissä ja käyttäytyy milloin itsepäisesti, milloin pikkuhävyttömästi. Jari Pehkonenkin tyytyy roolissaan vielä tässä vaiheessa mennä hessuttelemaan vanhan ukon elkein ja muikein ilmein.

Kaikki dementikon tai alzheimer-potilaan lähipiirissä eläneet tietävät, että muistisairaus voi alkuu aiheuttaa tahattoman koomisia tilanteita, mutta  sairauden edetessä ja yhteyden todellisuuteen hiipuessa huvittuneisuus muuttuu aika pian surumielisyydeksi. Joskus ehkä myös sellaiseksi turhautuneeksi voimattomuudeksi, jonka kanssa Arnen tytär Anne (Vuokko Hovatta) kamppailee. Tai jopa aggressioksi, joka taas nousee Annen miehen Patrikin (Heikki Sankari) mielessä.

Pasilan esityksen koomistava vire olisi kannattanut jättää vain alkukevennykseksi. Nyt se venähtää vähän pitkäksi.

Todellisuus katoaa –  ja löytyy

Väliajan jälkeen näytelmä joka tapauksessa saa aiheestaan vahvemman otteen. Sairauden tunnusmerkit traagistuvat, Arnen kamppailu inhottavan peräänantamatonta vastustajaa vastaan ei näyttäydy enää lapsenomaiselta höseltämiseltä – tosi on kyseessä.

Zeller ei kuitenkaan ole kirjoittanut näytelmänsä loppuliukua täysveriseksi nyyhkytragediaksi sen enempää kuin sovinnaiseksi ”tämä nyt oli kaikille paras ratkaisu” -finaaliksi. Arne joutuu/pääsee hoitokotiin, tytär päästää irti syyllisyydentunteistaan… Valtakunnassa kaikki ei ole hyvin tai ainakaan niin kuin ennen, jolloin kaikki oli hyvin.  Mutta ei enää niin huonostikaan kuin siinä vaiheessa, jolloin ikämies oli tyttärensä kotihoidossa henkisesti tyhjän päällä ja jopa vävynsä uhkailema.

Milko Lehto kuvaa vääjäämättömän, todellisuuskontaktien lopullisen katkeamisen hyvin liikuttavasti, mutta tyylikkään paisuttelemattomasti.

Vuokko Hovattakin löytää loppua kohti Anne-tyttäreen lisää sävyjä ja särmiä. Pehkosen näytteleminen on finaalissa kerrassaan komeaa katsottavaa: hassahtaneisuus on muuttunut peloksi ja vihaksi ja lopulta antautumiseksi.  Elämä jatkuu, mutta puolinaisena, muissa maailmoissa.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU