Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Politiikka

11.6.2020 12:11 ・ Päivitetty: 11.6.2020 12:11

”Tästä se heikennys sitten alkoi” – kansanedustaja kertaa taksisääntelyn heikentämisen seurauksia, nyt tulevat korjausliikkeet

Kansanedustaja Paula Werning (sd.) pitää taksisääntelyssä esille tulleiden epäkohtien korjaamista välttämättömänä. Lakiluonnos lähtee lausuntakierrokselle tänään ja tulee valiokunnan käsittelyyn syksyllä.

Demokraatti

Demokraatti

Uusi liikennepalvelulaki tuli voimaan heinäkuussa 2018. Taksiliikenteessä tämä merkitsi alalle tulon helpottamista. Taksilupien kiintiöistä luovuttiin, eikä taksiyrittäjiltä vaadittu enää yrittäjäkoulutusta. Enimmäishinnoista luovuttiin ja hinnoittelusta tuli vapaata. Myös kuljettajille asetettavia vaatimuksia kevennettiin.

– Tästä se heikennys sitten alkoi. Epävarmuus lisääntyi ja kuluttajien luottamus palvelun laatuun heikkeni. Lisäksi taksipalvelujen hintojen hahmottamista ja vertailua pidettiin hankalana, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Werning kertoo tilanteesta tiedotteessa.

Hänen mukaansa nyt ehdotettujen muutosten tavoitteena on parantaa taksitoiminnan turvallisuutta, harmaantalouden torjuntaa ja hinnoittelun läpinäkyvyyttä.

Taksiliikenneluvan edellytyksesi tulee yrittäjäkoulutus, joka sisältää kokeen.

– Kuljettajakoetta kehitetään lisäämällä siihen uusi erikoisryhmien vapaaehtoinen kuljettajakoulutus, jonka avulla pystytään huomioimaan entistä paremmin erityisryhmien palveleminen, Werning sanoo.

Hänen mukaansa harmaata tarjoutta pyritään torjumaan muun muassa sillä, että taksiliikenneluvan haltijalla pitää olla Y-tunnus jo ennen luvan myöntämistä.

Lisää aiheesta

Valvonnan sujuvoittamiseksi sekä taksiyrittäjän että kuljettajan tulisi esitysluonnoksen mukaan huolehtia siitä, että taksiliikenteessä ajoneuvossa on aina mukana taksiliikennelupa tai sen jäljennös.

– Kuljettajalle voitaisiin määrätä näiden velvoitteiden rikkomisesta liikennevirhemaksu.

Werningin mukaan jatkossa kaikissa takseissa tulisi käyttää joko taksimittaria tai muuta laitetta tai järjestelmää. Taksimittaria täytyisi käyttää, kun kyydin hinta perustuu matkan pituuden ja ajan mittaamiseen ajon aikana.

– Hinnoittelun läpinäkyvyyttä tullaan myös parantamaan. Esimerkkimatkan hinta 10 km/15 min tai matkan kiinteä hinta tulee olla jatkossa selkeästi esillä. Muutosten tavoitteena on edistää asiakkaan mahdollisuuksia saada tietoa matkasta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU