Politiikka
11.6.2020 12:11 ・ Päivitetty: 11.6.2020 12:11
”Tästä se heikennys sitten alkoi” – kansanedustaja kertaa taksisääntelyn heikentämisen seurauksia, nyt tulevat korjausliikkeet
Kansanedustaja Paula Werning (sd.) pitää taksisääntelyssä esille tulleiden epäkohtien korjaamista välttämättömänä. Lakiluonnos lähtee lausuntakierrokselle tänään ja tulee valiokunnan käsittelyyn syksyllä.
Uusi liikennepalvelulaki tuli voimaan heinäkuussa 2018. Taksiliikenteessä tämä merkitsi alalle tulon helpottamista. Taksilupien kiintiöistä luovuttiin, eikä taksiyrittäjiltä vaadittu enää yrittäjäkoulutusta. Enimmäishinnoista luovuttiin ja hinnoittelusta tuli vapaata. Myös kuljettajille asetettavia vaatimuksia kevennettiin.
– Tästä se heikennys sitten alkoi. Epävarmuus lisääntyi ja kuluttajien luottamus palvelun laatuun heikkeni. Lisäksi taksipalvelujen hintojen hahmottamista ja vertailua pidettiin hankalana, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Werning kertoo tilanteesta tiedotteessa.
Hänen mukaansa nyt ehdotettujen muutosten tavoitteena on parantaa taksitoiminnan turvallisuutta, harmaantalouden torjuntaa ja hinnoittelun läpinäkyvyyttä.
Taksiliikenneluvan edellytyksesi tulee yrittäjäkoulutus, joka sisältää kokeen.
– Kuljettajakoetta kehitetään lisäämällä siihen uusi erikoisryhmien vapaaehtoinen kuljettajakoulutus, jonka avulla pystytään huomioimaan entistä paremmin erityisryhmien palveleminen, Werning sanoo.
Hänen mukaansa harmaata tarjoutta pyritään torjumaan muun muassa sillä, että taksiliikenneluvan haltijalla pitää olla Y-tunnus jo ennen luvan myöntämistä.
Lisää aiheesta
Valvonnan sujuvoittamiseksi sekä taksiyrittäjän että kuljettajan tulisi esitysluonnoksen mukaan huolehtia siitä, että taksiliikenteessä ajoneuvossa on aina mukana taksiliikennelupa tai sen jäljennös.
– Kuljettajalle voitaisiin määrätä näiden velvoitteiden rikkomisesta liikennevirhemaksu.
Werningin mukaan jatkossa kaikissa takseissa tulisi käyttää joko taksimittaria tai muuta laitetta tai järjestelmää. Taksimittaria täytyisi käyttää, kun kyydin hinta perustuu matkan pituuden ja ajan mittaamiseen ajon aikana.
– Hinnoittelun läpinäkyvyyttä tullaan myös parantamaan. Esimerkkimatkan hinta 10 km/15 min tai matkan kiinteä hinta tulee olla jatkossa selkeästi esillä. Muutosten tavoitteena on edistää asiakkaan mahdollisuuksia saada tietoa matkasta.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Politiikka
11.6.2020 08:40
Näin korjaantuu Sipilän hallituksen onneton taksiuudistus – tavoitteena palauttaa luottamus
