Internationellt

Vissa multinationella företag fortsätter med affärer i Ryssland

Wikimedia Commons
Tobaksjätten Philip Morris Internationals operativa huvudkontor i Lausanne i Schweiz. Företaget är amerikanskt, med säte i USA, men i USA hanteras den operativa verksamheten av ett dotterbolag.

Mer än tusen betydande företag lovade att lämna den ryska marknaden efter invasionen av Ukraina och de flesta har också uppfyllt löftet och gjort det.

ABL

 

 

CNN Business rapporterar om sådana företag som inte har hållit sina löften. Dessa företag har antingen lovat att lämna Ryssland helt och hållet eller drastiskt minska på närvaron där.

Jeffrey Sonnenfeld, professor vid Yale, leder ett forskarteam som håller koll på företagen.

– Dessa företag bryter sina löften. De fungerar som krigstida profitörer, berättade Sonnenfeld för CNN.

Det handlar inte om att företagen skulle bryta mot lagen utan mot de uttryckliga löften de har gjort gällande Ryssland.

Ett flagrant fall är det nederländska bryggeriföretaget Heineken. De fick beröm när de i ett tidigt skede meddelade att de lämnar Ryssland helt och hållet. Heineken är fortfarande kvar i Ryssland och har meddelat att de väntar på de ryska tillsynsmyndigheternas tillstånd för att kunna sälja sin verksamhet i landet. Under de sexton månaderna efter löftet att lämna landet har Heineken lanserat sju nya varumärken i Ryssland. De har ökat sina marknadsandelar i takt med att deras konkurrenter har gjort det som de själva har lovat, lämnat Ryssland.

Mondelez har inte lovat lämna Ryssland helt och hållet men de har sagt att de ska fokusera på basförnödenheter. Företaget har fortfarande 3 000 anställda i Ryssland.

I Norden är Mondelez kända inte minst för att de äger varumärket Marabou. Yle har rapporterat att bland andra Stockholms stad, Ikea, SAS, SJ och Sveriges fotbollslandslag har meddelat om att de ska bojkotta Mondelez. Helsingfors stad har däremot meddelat att staden inte bojkottar företag.

Även Unilever har lovat att reducera den ryska verksamheten till basförnödenheter och har ändå fortsatt med att sälja Cornetto-glass. Nestle har en likadan situation att de fortsätter att göra affärer med konsumentvaror.

Den största multinationella aktören på den ryska marknaden är tobaksjätten Philip Morris International (PMI). Företagets vd Jacek Olczak har hävdat att nya regler gör det svårare att lämna landet. Företagets tillgångar i Ryssland uppskattas till 2,5 miljarder amerikanska dollar, alltså något mindre än 2,3 miljarder euro.

Samtidigt som Philip Morris signalerar oförmåga att fullfölja planerna gällande minskningen av verksamheten i Ryssland, har man beslutat att satsa på den ukrainska marknaden. Landet är i stort behov av internationella investeringar och tobaksjätten har meddelat om att bygga en ny fabrik närheten av Lviv i västra Ukraina som borde stå redo i början av 2024. Satsningens värde är 30 miljoner dollar och PMI lovar att det innebär 250 nya jobb.

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE