Politiikka
18.9.2018 13:43 ・ Päivitetty: 18.9.2018 13:43
Ylityökielto tuo näkyväksi kuljetusalojen hengenvaarallisen riskin: “Se on aika hurja asetelma”
– Ylityökielto on lähtenyt puremaan hyvin kuljetusaloilla, SAK:laisen Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen kiittelee.
AKT on mukana maanantaina alkaneessa ylityökiellossa, jolla vastustetaan hallituksen ajamaa esitystä heikentää irtisanomissuojaa alle 20 hengen yrityksissä.
Kielto koskee puolta kuljetusalan työntekijöistä, kun mukana ovat muun muassa kuorma-autojen ja linja-autojen sopimuksissa olevat liiton jäsenet.
Ylityökielto on Piiraisen mukaan aiheuttanut sen, että työnantajat ovat joutuneet poistamaan työvuorolistaan suunnitellut ylityöt.
– Ne hoidetaan jollakin muulla tavalla tai jätetään tekemättä. Jokaisella on muutenkin oikeus kieltäytyä ylitöistä, hän muistuttaa.
Bussiliikenteessä ylityökielto voi näin näkyä harventuneina vuoroina tai joitakin vuoroja voi jäädä kokonaan ajamatta.
– Mutta me emme puutu siihen, jos omistaja tai yrittäjä itse ajaa vuoroja, Piirainen huomauttaa.
Lisää aiheesta
Piirainen toivoo ymmärrystä ja solidaarisuutta “suurelta yleisöltä”.
AKT lyö tavallaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun se vastustaa “pärstäkerroinlakia” ylityökiellolla. Piiraisen mukaan jotkut yritykset pyörivät osittain työntekijöiden tekemien ylitöiden varassa. Tarkkaa prosenttimäärää ei ole, koska niiden paiskiminen vaihtelee paljon riippuen sopimusalasta, yrityksestä ja paikkakunnasta.
– Se on aika hurja asetelma, jos hommat eivät hoidu normaalina työaikana. Se kertoo siitä, etteivät resursseja ole kohdennettu oikein.
Piirainen pitää ylitöitä riskinä myös liikenneturvallisuudelle – ikävänä muistutuksena ovat uutiset onnettomuuksista, joissa kuljettaja joutunut ajamaan pitkän päivän.
– Me suosittelemme ylitöiden välttämistä muutenkin. Väsynyt kuljettaja voi aiheuttaa suuren vaaran itselleen, matkustajille ja muille tiellä liikkujille.
Piirainen toivoo ymmärrystä ja solidaarisuutta “suurelta yleisöltä”, jos julkinen liikenne takkuaa ylityökiellon takia. Hän muistuttaa, että irtisanomissuojan heikentämisen hyväksyminen voi kostautua. Se voi pian koskettaa ketä tahansa.
– Hetken päästä se voi iskeä myös isommissa yrityksissä työskenteleviin. Kysyn myös, kuinka moni haluaa käyttää julkista palvelua, jossa äärirajoille ajettu väsynyt kuljettaja yrittää tehdä työtään.
“Jos kaveri kieltäytyy ylitöistä, pelkona ovat pikapotkut.”
Piirainen näkee tällaisen uhkakuvan, jos henkilöperusteinen irtisanomislaki tulee voimaan:
– Jos kaveri kieltäytyy ylitöistä, hänestä tulee “hankala” työntekijä ja pelkona ovat pikapotkut.
AKT:n julistama ylityökielto kestää syyskuun loppuun, jolloin liiton hallitus kokoontuu pohtimaan mahdollisia jatkotoimia. Niitä voivat olla muun muassa ylityökiellon jatkaminen tai laajentaminen liiton kaikille sopimusaloille.
Kuljetusliitto on samoilla linjoilla kuin koko SAK: kompromisseja ei ole vaan hallituksen pitää vetää epäoikeudenmukainen esitys kokonaan pois.
– Siinä ei ole kompromissin aineksia, että irtisanomisen heikentämistä lievennettäisiin koskemaan “vain” 15 tai 10 työntekijän yrityksiä, Piirainen korostaa.
Ja mikään ei takaa, etteikö “pärstäkerroinlaki” laajenisi myöhemmin koskemaan yhä isompien yritysten työntekijöitä.
Huoli lain etenemisestä on AKT:ssa todellinen. Piirainen laskee, että yli kolme neljäsosaa liiton jäsenistöstä työskentelee alle 20 hengen yrityksissä – suurimmalla, kuorma-autopuolen sopimusalalla jopa yli 90 prosenttia.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.