Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Elokuva

Arvio: Arto Halonen ohjaa kotimaisen elokuvahistorian järkälemäisimmästä aiheesta ontuvaa scifi-Salkkaria

Art Films Production
Tuomas Nilsson, Elias Vesterberg ja Linnea Leino maailmanpelastajina.

Suomalaisen elokuvahistorian tieteiselokuvat on nopeasti laskettu.

Rane Aunimo

Demokraatti

Viimeksi ilmestyi Saara Saarelan pitkään kypsytelty mutta kammottavan kömpelöksi univormuparaatiksi uuvahtanut Veden vartija (2022).

Monisyisiä kansainvälisiä ja kansallisia aiheita dokumenttielokuvissaan seurannut Arto Halonen on poikennut 2000-luvun puolella myös muutaman fiktiofilmin ohjaksissa Prinsessan (2010) tuoman menestyksen siivellä.

Julistajaksi monesti osoittautuva Halonen ei ole minusta jälkimmäisissä kotonaan, mutta niiden parissa katsoja välttyy sentään ohjaajan omalla naamallaan antamilta saarnoilta ja vetistelyiltä, joilla hän tapaa dokumenttejaan koristaa.

Yhteiskunnallisen tuotannon kaivattu osuma tuli Sinivalkoisella valheella (2011) Suomen rumasta doping-menneisyydestä ja joukkomurhaajien mieleen sukeltava Valkoinen raivokin (2015) kestää vertailun yllättävän hyvin.

ELOKUVA:
Jälkeemme vedenpaisumus
Ohjaus: Arto Halonen
Pääosissa: Elias Westerberg, Linnea Leino
2024, 97 minuuttia
★☆☆☆☆

SCIFIN kaltaisen puhtaan fantasian kehyksissä ollaan sen sijaan jo aivan mahdottoman tehtävän edessä, eikä kyse ole tietenkään vain itseoppineesta Halosesta ja hänen puutteistaan.

Lajityyppi on mahdottoman kallis ja kansainvälinen kilpailu armotonta. Yleisöä pyydetään nyt antautumaan elokuvalle, jota kuvattaisiin tänään Hollywoodissa satakertaisella tuotantobudjetilla.

Halonen ei kuitenkaan ole Terry Gilliam eikä hänen uutuutensa mielikuvitusta kutkuttava kotimainen 12 apinaa (1995).

En epäile ensimmäisenä ohjaajan ammattitaitoa vaan harkintakykyä. Tällaista vakavaksi tarkoitettua elokuvaa ei voi tehdä liian halvalla, vähillä kuvauspäivillä tai muuten vain juosten hosuen ilman visiota. Jäljestä tulee kamalaa.

Jälkeemme vedenpaisumus (2024) kumpuaa ilmastoahdistuksesta ja maailmantuhon varoituksesta, ja teos on sikäli toki ajankohtainen. Käsikirjoitus on Ossi Hakalan.

Se kuvaa yhtäältä mullistavan keksinnön syntyprosessia, sitten ahneuden sumentamaa kieroilua ja lopulta pieleen menneen kokeilun toivottomalta näyttävää paikkailua.

Loppu on lähellä, mutta elokuvasta puuttuu pelko.

TEOKSEN henkilöitä ovat väkivaltaisen isän piiskaama nuori fyysikkopyrkyri ja hänen opiskelijakollegansa sekä koulukiusattu duunaripoika.

Kerronta venyy laskuria taajaan eteen ja taakse kelaten vuosituhannen vaihteesta aina 2060-luvulle saakka, jolloin ihmiskunta on kehittänyt ajassa matkustamisen mahdollisuuden.

Sieltä nuorena virheitä tehneet ikääntyneet antisankarit lähetetään takaisin menneisyyteen korjaamaan väärät tekosensa planeetan pelastamiseksi ympäristökatastrofilta, mutta perillä he huomaavat päätyneensä outoihin nahkoihin ja vieraisiin vartaloihin.

Henkilöt joutuvat silti taas kerran ratkaisemaan, kuinka paljon historiaa uskaltaa ja sopii sorkkia.

VISUAALISESTI elokuva hädin tuskin muistuttaa tieteiselokuvaa muutamaa digiväläytystä lukuun ottamatta. Henkilöt liikkuvat yliopistokampuksen, kahviloiden ja muiden sisätilojen väliä asiaansa teatraalisesti paasaten ja ilmehtien. Ellei tietäisi paremmin, voisi luulla eksyneensä Salattujen elämien kulisseihin.

Ulkoisesti teos näyttää sijoittuvan samaan aikaan ja paikkaan, vaikka tapahtumat ulottuvat kaikkiaan lähes 70 vuoden jänteelle. Halonen leikkaa niitä nippuun aivan liian tiheästi synnyttääkseen mitään jännitettä käännekohtien ja henkilöiden ympärille.

Autonkorjaajaperheen sisäinen dynamiikka kiusallisine huumorikevennyksineen on jo kuin toisesta elokuvasta, erittäin huonosta komediasta.

Tasapaksun televisiosarjan yllätyksetön ilmaisutyyli halventaa järkälemäisestä aiheesta valkokankaan lavasteköyhän bulkkituotannon, jolle on vaikea keksiä osuvaa markkinarakoa, kohdeyleisöä tai tarkoitusta.

Kameran edessä ja takana on liuta kokeneita ammattilaisia, mutta ylöspano on auttamattoman kotikutoinen.

Rooleissaan sinänsä raikkaille Elias Westerbergille ja Linnea Leinolle toivoo tulevaan selvästi keskittyneempää käsikirjoitusta ja sen tasalla olevaa tuotantoympäristöä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE