Opinion

Debatt: Vad är nästa steg i Torneå-Kolari-järnvägens elektrifiering?

Wikimedia Commons
Järnvägsstationen i Torneå.

Enligt Klimatpanelens (22.8.2024) meddelande kan Finland tvingas betala kostnader i miljardklassen om transportutsläppen inte minskar tillräckligt snabbt. Finland har i enlighet med EU:s åtagande fastställt att halvera sina klimatutsläpp till år 2030 inom så kallad bördefördelning.

Marko Varajärvi

 

 

EU:s fördelningsförordning ställer bindande årliga utsläppsminskningsmål för medlemsstaterna inom transport, uppvärmning av byggnader, jordbruk och avfallshantering. Vägtransporter är avgörande för att nå detta mål, eftersom det är den största ursprungssektorn. Elektrifiering av transporterna är en viktig åtgärd.

I Petteri Orpos regeringsprogram står det om järnvägsprojekt (s. 116): elektrifiering av sträckan Torneå-Kolari. Jag var i kontakt med Trafikledsverket och frågade om elektrifieringen av Kolarijärnvägen.

Glädjande nog lovas elektrifieringen vara klar år 2027.

En annan viktig linjedragning för Tornedalen och hela Lappland gjordes av kommunikationsminister Lulu Ranne. Enligt henne är järnvägsförbindelsen till Narvik, broarna över Torne älv och riksväg 21 som följer gränsen mellan Finland och Sverige i Tornedalen (från Torneå till Kilpisjärvi) de centrala infrastrukturella projekt för Finlands beredskap.

Försvarsmakten vill ha en järnvägsförbindelse Haparanda-Torneå-Rovaniemi med europeisk spårvidd, och ger även bifall till tvärförbindelsen Kolari-Narvik.

Genom elektrifieringen av Torneå-Kolari-järnvägen är det möjligt att flytta transporter från vägar till järnvägar. Den elektrifierade linjen kommer att gynna både lokalbefolkningen och särskilt näringslivet. Endast Metsä Fibres fabrik i Kemi behöver 7,6 miljoner kubikmeter träd årligen. Det motsvarar över 80 000 godsvagnar med träd, och anskaffningsområdet sträcker sig också runt järnvägen.

I och med elektrifieringen minskar utsläppen i persontrafiken, vilket kraftigt minskar koldioxidavtrycket för turister som kommer till Tornedalen. För miljömedvetna resenärer är elektrifieringen ett mycket välkommet projekt. Även persontrafiken kan utvecklas, och pendlingen mellan kommunerna i Tornedalen blir lättare. Det är dock värt att även rikta blicken över gränsen.

I rapporten om järnvägen till Norra Ishavet (Ramboll 2018) är det mest lönsamma alternativet Kolari-Kaunisvaara-Svappavaara-linjen. Den möjliggör på ett nytt sätt att nå Narvik, utöver den nuvarande Haparanda-Boden-Svappavaara-Narvik-linjen.

Jag var i kontakt med Trafikverket i Sverige. Trafikverket har i dagsläget inte med tvärförbindelse för tåg mellan Kaunisvaara-Svappavaara. Trafikverkets kommande långsiktiga nationella infrastrukturplan, Plan 2026-2037, har redan varit på remiss men det finns inget hinder att skriva in denna bansträcka till nationella planen och länsplanen. Den svenska borgerliga Infrapropositionen läggs 3 oktober och omfattar en utökad ram på 200 miljarder SEK under 12 år.

Nu behövs äkta nordiskt samarbete från finska och svenska regeringarnas sida för att få järnvägsprojektet att komma igång. Tillgången till den isfria hamnen i Narvik skulle vara ett lyft för både näringslivet och invånarna samt turisterna. De elektrifierade och nya järnvägsförbindelserna medför nya transportmöjligheter. De har en tendens att ge livskraft åt hela området, på båda sidor om gränsen. Det är värt att ta fasta på finska statens linjedragringar och rikta blicken mot projekt i hela Norden.

Marko Varajärvi
Medlem av SDP:s nordiska arbetsgrupp

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE

Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

Kustannus Oy Demokraatti ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (39) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen

Kustannus Oy Demokraatti ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

Tarkoitukset

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Mainonta ja sisältö voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa tai sisältöä varten. Mainosten ja sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella.

Tiedot toiminnastasi tässä palvelussa, kuten vuorovaikutuksestasi mainosten tai sisällön kanssa, voivat olla erittäin hyödyllisiä tuotteiden ja palveluiden parantamiseksi ja uusien tuotteiden ja palveluiden rakentamiseksi käyttäjien vuorovaikutuksen, yleisön tyypin jne. perusteella. Tämä erityinen tarkoitus ei sisällä käyttäjäprofiilien ja tunnisteiden kehittämistä tai parantamista.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla "Asetukset" linkkiä.

Tietosuoja