Työmarkkinat
15.4.2020 09:20 ・ Päivitetty: 15.4.2020 09:20
”Emme voi vain jäädä tuleen makaamaan” – ravintola-alan jätit ja ammattiliitto pistivät hynttyyt yhteen
Henkilöstöpalveluyritys Barona, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Kotipizza, Scandic Hotels ja Aromi-lehti avaavat uuden Yado-yhteisön ravintola-alan ammattilaisille.
Verkkoyhteisössä jaetaan tukea sekä ajankohtaista tietoa koronaviruksen vaikutuksista, verkon yli tapahtuvista koulutuksista ja työmahdollisuuksista eri aloilla.
Ravintola-ala on suurissa vaikeuksissa koronaviruksen aiheuttaman asiakaskadon vuoksi. Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestön MaRan mukaan jopa 90 % alan ammattilaisista on mennyt mahdollisuus harjoittaa elinkeinoaan, kun esimerkiksi ruokailu ravintolatiloissa on kielletty.
– Paikalliset ravintolayhteisöt ovat alan ihmisille melkein kuin perheitä, jotka ovat nyt hajoamassa. Työt ovat loppuneet valtaosalta alan ihmisistä, jotka ovat nyt epätoivoisessa tilanteessa, Baronan hotelli- ja ravintola-alan toimialajohtaja Mikael Nuotio toteaa tiedotteessa.
– Tässä akuutissa tilanteessa emme voi vain jäädä tuleen makaamaan. Nyt jos koskaan tällaiselle ravintola-alaa kokoavalle yhteisölle ja tuelle on aivan valtava tarve.
Hänen mukaansa paikallisesti on jo nähty, että uusia kotiinkuljetus- ja myyntikonsepteja on syntynyt eri puolilla Suomea. Yadon avulla konseptit halutaan saada esiin ja yhä useampien tietoon.
Yadon alusta ja toiminta on suunniteltu etäkäyttöön soveltuvaksi. Alustalta löytyy muun muassa koottua viranomaistietoa ja ohjeita asiointiin eri tahojen kanssa sekä tietoa tulevista verkkokoulutuksesta ja avoimista työpaikoista.
Lisää aiheesta
Ravintola-alan työntekijöitä on jo siirtynyt Baronan kautta muun muassa myynnin ja kaupan tehtäviin Helsingissä ja Tampereella. Mahdollisuuksia siirtyä myös elintarviketuotannon ja logistiikka-alan tehtäviin selvitetään.
”On tärkeää, että palvelualojen työntekijät eivät jää yksin.”
PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen huomauttaa, että koronan aiheuttama kriisi herättää monia kysymyksiä työelämästä ja omasta tulevaisuudesta.
– Me pyrimme vastaamaan niihin sekä rakentamaan turvaverkkoa alan työntekijöiden tueksi. Liiton näkökulmasta on erityisen tärkeää, että palvelualojen työntekijät eivät jää myöskään tällaisen kriisin aikana yksin, vaan rakennamme yhdessä alaa arvostavaa tulevaisuutta.
Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen uskoo, että kriisi synnyttää myös hyvää.
– Jo nyt voimme huomata, ettei kiinnostus ravintolaruokailuun ole vähentymässä, se vain muuttaa muotoaan. Kotipizza on jo pitkään panostanut noutoon ja kuljetukseen, ja on ollut mahtavaa huomata, miten hyvin ravintolamme ovat onnistuneet vastaamaan koronan myötä muuttuneeseen tilanteeseen. Haluamme, että koko ala voi hyvin myös tämän kriisin jälkeen.
Uuden verkkoyhteisön tavoitteena on luoda koko Suomen kattava, laaja kumppaniverkosto.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Politiikka
8.4.2020 12:21
Hallitus nostaa lähes miljardilla yrityksille suunnattuja tukia – Kulmuni: Ravintolat ovat oikeutettuja niihin kuten muutkin yrittäjät
Kotimaa
3.4.2020 14:12
Hirvittävä arvio ravintola-alalta – ”On kaksi vaihtoehtoa”
Työmarkkinat
25.3.2020 14:50
”Tilanne on katastrofaalinen” – kymmeniä tuhansia ravintolan työntekijöitä uhkaa nyt väistämättä työttömyys
Kotimaa
23.3.2020 11:51
”Laitamme mukisematta kiinni” – ravintola-ala manaa muita aloja maan rakoon vastuuttomuudesta