Politiikka
10.10.2018 04:29 ・ Päivitetty: 10.10.2018 04:29
Suomi pettyi EU:n linjaan – uusien autojen päästörajat jäivät toivottua löysemmiksi
EU-maat pääsivät myöhään tiistai-iltana sopuun uusien autojen päästörajoista. Uusille henkilö- ja pakettiautoille sovittu hiilidioksidipäästöjen vähennystavoite on 15 prosenttia vuodelle 2025. Vuoteen 2030 mennessä vastaava tavoite henkilöautoille on 35 prosenttia ja pakettiautoille 30 prosenttia. Vertailuvuotena on vuosi 2021.
Kyseessä on vasta jäsenmaiden kanta, ja neuvottelut asiasta jatkuvat seuraavaksi EU-maiden, Euroopan parlamentin ja komission kesken.
Suomi tavoitteli selvästi tiukempia päästörajoja. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) luonnehti tiedotteessa neuvottelutulosta pettymykseksi. Hän pitää kuitenkin tärkeänä, että jäsenmaiden kesken saatiin aikaan ratkaisu, joka edellyttää välittömiä toimia autonvalmistajilta.
Henkilöautoissa kompromissi on tiukempi kuin komission esitys, mutta löysempi kuin parlamentin tavoite. Jäsenmaista etenkin Saksa ja itäisen Euroopan maat ovat vastustaneet kireitä päästörajoja. Saksa on suurten autonvalmistajien kotimaana huolissaan, että liian korkeat tavoitteet haittaisivat vientiä ja työpaikkoja.
Suomi on ajanut muun muassa Ruotsin ja Hollannin ja myös Euroopan parlamentin kanssa kunnianhimoisempia tavoitteita.
Saksan ympäristöministeri, sosialidemokraatteja edustava Svenja Schulze sanoi AFP:n mukaan, että hän olisi halunnut tukea kunnianhimoisempaa linjaa, mutta hän puolusti neuvotteluissa hallituskumppanin ja liittokansleri Angela Merkelin CDU-puolueen näkemystä.
Tuore ilmastoraportti patistaa toimimaan.
Lisää aiheesta
Ministerit sopivat Luxemburgissa myös EU-maiden tavoitteista joulukuussa Puolan Katowicessa käytäviin ilmastoneuvotteluihin, joissa arvioidaan kolmen vuoden takaisen Pariisin ilmastosopimuksen toteutumista käytännössä.
Ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk.) mukaan YK:n alaisen ilmastopaneelin IPCC:n tuore raportti ja sen viesti ilmastotoimien kiireellisyydestä näkyy EU:n valmistautumisesta joulukuun neuvotteluihin.
– EU on valmis päivittämään nykyisen päästövähennystavoitteensa vuoteen 2020 mennessä. Myös marraskuussa julkistettavan komission vuoteen 2050 ulottuvan ilmastostrategian tulee olla kunnianhimoinen.
EU:n poliittisella johtajuudella on iso merkitys Pariisin sopimuksen sääntöjen valmiiksi saamisessa, Tiilikainen sanoi tiedotteessa.
EU sitoutui Pariisin ilmastosopimuksessa vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä ainakin 40 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Vertailuvuosi on 1990.
STT–ANNU MARJANEN
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Ulkomaat
8.10.2018 04:35
Lohduton raportti: 1,5 asteen raja ylittynee nykyisillä kasvihuonekaasupäästöillä jo vuoden 2030 tienoilla
Ulkomaat
2.10.2018 18:39
Pääministeri julkisti tanskalaisten kovan suunnitelman: Bensiini- ja dieselautojen myynnille stoppi vuonna 2030
Kotimaa
14.9.2018 05:25
Ministeriön väliraportti: ”Suomessa uutena myytävät autot kokonaan sähkö- tai kaasukäyttöisiä 2030-luvulla”
Politiikka
21.12.2017 19:21
EU pääsi ilmastosopuun – ”Suurimmat päästövähennykset aiotaan raapia liikenteestä”