Politiikka
26.9.2017 21:08 ・ Päivitetty: 26.9.2017 22:50
Demarit kantavat huolta VR:n kohtalosta ja lippujen hinnoista – Berner kuuman debatin päätteeksi: ”Jos teillä on kanttia, tulen ryhmäänne”
SDP:n kansanedustajat penäsivät tiistaisessa budjetin lähetekeskustelussa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä (kesk.) vastauksia siihen, mihin ministeriö tähtää kaavailullaan pilkkoa VR ja kilpailuttaa henkilöjunaliikenne.
Demarit kantoivat huolta valtion omistajaohjauspolitiikasta, lippujen kallistumisesta ja siitä, ettei VR tämän jälkeen tuottaisi enää valtiolle samoja tuottoja kuin ennen.
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman muistutti valtioneuvoston omistajaohjausyksikön ykkösvirkamiehen Eero Heliövaaran haastattelusta Kauppalehdessä viime viikolla.
– Voi sanoa, jos ei nyt ihan täys-, niin kyllä melkoisen tyrmäyksen antoi näille teidän suunnitelmillenne. Hän toteaa, että tämä ei tule saavuttamaan hyötyä, päinvastoin tästä on suuria haittoja valtion omistaja-arvolle. Valtio tulee menettämään satoja, satoja miljoonia euroja, Lindman muistutti Bernerille.
Berner kuitenkin vakuutteli, että kilpailun avaamisesta syntyy yhteiskunnalle enemmän hyötyä kuin mitä yhteiskunta siitä menettää.
– On myöskin muistettava, että kysymyksessä on kilpailun avaaminen, ei yksityistäminen, ja se, että valtion ja VR:n omistamat pääomat saadaan aktiivisempaan käyttöön, on osoittautunut hyödyksi oikeastaan kaikissa maissa, joissa kilpailua on avattu, ministeri vastasi.
”Kaikki lupaukset on revitty kappaleiksi.”
Lisää aiheesta
SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne muistutti, että VR:n asiakkaat ovat tyytymättömiä esimerkiksi lippujen saatavuuteen ja aikataulujen pitämiseen.
Rinne totesi, että VR:n kilpailuttamisselvitysten perusteella kilpailuttamisesta voisi tulla hyötyä siinä tapauksessa, jos rakennettaisiin merkittävästi lisäraiteita, jotta liikennemäärä voisi lisääntyä.
– Jos olen ymmärtänyt oikealla tavalla nuo selvitykset, se tarkoittaa käytännössä sitä, että VR:n arvo tulee merkittävästi alentumaan ja VR:n kyky tuottaa tuottoja valtiolle 85–150 miljoonaa vuodessa heikkenee, Rinne totesi.
Berner jatkoi luettelemalla kaikki erilaiset selvitykset ja katsoi, että palvelun tasoa ja junavuoroja voidaan lisätä kilpailuttamalla ja että asiakkaiden maksamat hinnat laskevat.
Bernerin selitys ei uponnut demariedustajiin lainkaan.
– Tässä on todella monenlaisia selvityksiä. Yksi on sellainen, jonka te olette tilanneet suoraan, ilman kilpailutusta, ja sitten on niitä, joita on kilpailutettu, kuten tämä Boston Consulting Groupin selvitys, joka on tullut kilpailutuksen kautta ja jossa on selvästi arvioitu, että se malli, jolla te nyt ajatte tätä kilpailutusta, tulee maksamaan yhteiskunnalle miljoonia ja miljoonia, Antti Lindtman sanoi.
– Nyt olennaista on se, miten te vastaatte siihen, koska se malli, jota te nyt ajatte, on arvioitu, ja se malli tulee romahduttamaan VR:n omistaja-arvon. Se tulee maksamaan yhteiskunnalle joko menetettyinä tuloina tai nousevina lipunhintoina. Joku maksaa, veronmaksaja tai matkustaja, hän jyrisi.
– Kaikki nämä lupaukset siitä, mitä tämä tulee tarkoittamaan, on revitty kappaleiksi näissä selvityksissä, Lindtman jatkoi.
”Sitähän me yritetään.”
Keskustelu velloi salissa. Lopulta Lindtman ja kansanedustaja Harry Wallin ilmoittivat, etteivät ministerin vastaukset riitä heille.
Viimeisessä puheenvuorossaan Berner sanoi olevansa ”erittäin valmis” tulemaan SDP:n ryhmään käymään ja avaamaan pohdintaa.
– Jos teillä on vain kanttia sitä keskustelua kanssani käydä. Käyn sitä toki myöskin mielelläni täällä salissa.
– Sitähän me yritetään, kuului Lindtmanin välihuuto.
Oppositiopuolueiden eduskuntaryhmät jättävät keskiviikkona yhteisen välikysymyksen raideliikenteestä ja valtion omistajaohjauspolitiikasta.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.