Kultur

Gösta Diehl målade den finländska motsvarigheten till Picassos Guernica

Kuntsi museum för modern konst
Gösta Diehl i sin ateljé.

Med utställningen Gösta Diehl – mer än en kubist lyfter Kuntsi museum för modern konst i Vasa fram en av de mest fascinerande finländska modernistiska konstnärerna. Utställningen har pågått sedan den 20 november och avslutas den 20 mars.

Topi Lappalainen

Arbetarbladet

 

 

Ryssland hade inte inlett en fullskalig invasion av Ukraina när utställningen öppnades. Nu när kriget har visat sitt fulaste ansikte i Europa igen känns Bomber över byn (1950) som en väldigt aktuell målning mot slutet av den period som utställningen pågår i Vasa.

 

Verket har kallats den finländska motsvarigheten till Guernica av Pablo Picasso. Till motiv liknar verket Guernica från det spanska inbördeskrigets tid men detaljerna och nyanserna i stilen påminner närmare om ett annat kubistiskt verk, La révolution française av Aage Storstein från Norge. Att i Vasa se Diehls målning av de vanliga människornas lidande i krig är en omvälvande upplevelse, inte minst om man har råkat tillbringa tågresan i sällskap av ukrainska flyktingar som flyr för sina liv.

 

Gösta Diehl föddes 1899 i Viborg och dog 1964 i Helsingfors. Det var ingen slump att just han fick för sig att välja motiv som liknade Picassos mästerverk just vid den tidpunkten han gjorde det. Han tillhörde nämligen centralstyrelsen av Finlands Fredskämpar sedan organisationens grundande år 1949. Redan under studietiden i Paris hade Diehl anslutit sig till Internationella fredsförbundet.

 

Utställningen är mycket mångsidig och konstverket som lyfter fram lidandet under en bombning av civila är ett av många intressanta verk. Det är inte det enda där man ser att krigsåren och minnen från dem lämnade ett djupt intryck på konstnärens produktion, men det finns mycket annat också.

 

Kärlekslivet var utan vidare en viktig källa att ösa ur och Diehls båda äktenskap lämnade sina spår i hans konst. År 1926 gifte han sig med Greta Hult och efter skilsmässan på 1930-talet gifte han om sig med Elsa Ramsay, vilket äktenskap varade tills Diehls död. Hans genombrott som konstnär sammanfaller med tiden han sällskapade med Greta som har gett sitt ansikte till den fascinerande målningen Madonna (1925).

 

Madonna (1925) skiljer sig från Gösta Diehls övriga produktion. (Foto: Kuntsi museum för modern konst)

 

Målningen Madonna härstammar från tiden av Diehls debut i Paris och den är signerad av Diehl. Det har ändå spekulerats att målningen kunde vara Gretas självporträtt, eftersom den skiljer sig från Diehls senare produktion såpass mycket. Verket tillhör en privat samling. Paret levde ett stormigt konstnärsliv i 1920-talets Paris. Det var inte bara Greta som gällde utan mycket vin och kvinnor blev det för Diehls del. En gift kvinna han hade en affär med hotade ta sitt liv om hon blir lämnad av Diehl, samtidigt som hon ansåg att han borde gifta sig med Greta, eftersom han kunde försörja henne och hon ville annars inte heller Greta något ont. Han gifte sig alltså med Greta, men tio år senare blev det skilsmässa.

 

Med Elsa bodde han i nästan 20 år i ateljélägenheten på Elisabetsgatan i Helsingfors. Han hyrde en ateljé i adressen Elisabetsgatan 27 där Albert Edelfelt tidigare hade varit verksam. Paret fick tre barn och de bodde alltså i en konstnärsateljé utan badrum och kök. År 1954 flyttade familjen till Konstnärshemmet Lallukka där Diehl tillbringade sina sista år. Målningen Elsa (1947) ger redan starkare prov på Diehls modernistiska stil.

 

Gösta Diehl målade även sin andra hustru Elsa. (Foto: Kuntsi museum för modern konst)

 

Med åren utvecklades Diehls konstnärskap i en alltmer abstrakt riktning. Han blev känd som kubist och kolorist. Han bildade gruppen Prisma tillsammans med konstnärsvännerna Yngve Bäck, Ragnar Ekelund, Torger Enckell, Unto Pusa, Sigrid Schauman och Sam Vanni. Gruppen hade en gemensam utställning på Österbottens museum i Vasa 1957 och nu finns alltså även verk av gruppens övriga konstnärer utställda i samband med Diehls retrospektiv på Kuntsi.

 

Utställningen är den första av sitt slag sedan Diehls minnesutställning i Helsingfors konsthall år 1966. Konsthistorikern Camilla Granbacka har gjort en viktig kulturgärning genom att lyfta fram Diehls konst i sin forskning.

 

Gösta Diehl var en sann kosmopolit som kom från Finlands mest internationella stad, det gamla Viborg. Uppväxten var svår också ekonomiskt, när fadern Fredrik Diehl, en norsk-svensk fotograf, tog sitt liv när Gösta var fem. Modern Maria härstammade från Sverige och blev kvar med sex barn i en lägenhet som bestod av ett rum och kök. Som konstnär var Gösta Diehl en sann färgfläck på den finländska scenen. Utställningen lönar det sig att se för dem som har möjlighet att besöka Kuntsi i Vasa medan den ännu pågår.

 

Utställningen kan ses på Kuntsi museum för modern konst i Vasa fram till 20.3.2022. Pris 9e/6e. Museikort.

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE