Politiikka
13.3.2017 07:11 ・ Päivitetty: 13.3.2017 07:11
Tämäkin unohtui sote-huumassa: Miten käy koulutuksen ja osaamisen?
– Olemme vakavasti huolissamme siitä, ettei sosiaali- ja terveysalan koulutuksen järjestäminen ole ollut esillä sote-uudistuksen missään vaiheessa, kirjoittaa kolme sote-ammattilaisten opetuksesta vastaavaa Helsingin Sanomien mielipidesivulla.
Helsingin yliopiston professorit Mirja Satka ja Kaisu Pitkälä sekä HUS:in koulutusylilääkäri Arja Helin-Salmivaara muistuttavat, että sosiaali- ja terveysalojen integraatio on mahdollista vain, jos sitä voi oppia jo peruskoulutusvaiheessa.
– Vastausta vaille jääviä kysymyksiä on useita, sillä molemmilla aloilla harjoittelujaksot ja jatkuva työssä oppiminen ovat keskeisiä asioita hyvän ammattiosaamisen kannalta. Toistaiseksi meille ei ole selvää, missä uudistuksen tavoitteena olevien integroitujen sote-käytäntöjen sekä alan perustaitojen oppiminen ja opetus tapahtuu.
Lakiluonnos asiakkaan valinnanvapaudesta on parhaillaan lausuntokierroksella
Satka, Pitkälä ja Helin-Salmivaara kysyvät, miten opiskelijat koulutetaan yksityisissä sote-keskuksissa, joille oleellista on lisäarvon tuottaminen omistajilleen.
– Ovatko ne kiinnostuneita investoimaan aikaansa perusopetukseen? Toisaalta keskusten välinen kilpailu on epäreilua, jos vain maakunnan hallinnoima sote-keskus voisi toimia yliopistollisena opetuspaikkana.
Heidän mukaansa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten koulutusjärjestelmä on muutosten edessä myös siitä syystä, että palveluita pirstotaan. Esimerkiksi ehdotetut sote-keskukset eivät sisällä sosiaalityöntekijän palveluita, vaan ainoastaan terveydenhuollon henkilöstön antamaa neuvontaa.
Lisää aiheesta
Ovatko yksityiset sote-keskukset kiinnostuneita investoimaan aikaansa perusopetukseen?
Uudessa organisaatiossa suuri osa sosiaalihuoltoa on perusterveydenhuollon sijasta yhdistetty samaan organisaatioon erikoissairaanhoidon kanssa.
– Tästä seuraa, että lääkäreillä ja sosiaalityöntekijöillä ei ole mahdollisuutta tehdä integroitua asiakastyötä perustasolla – siellä, missä sen kustannusvaikuttavuus olisi parasta eli ihmisen huolien varhaisvaiheessa, kolmikko huomauttaa.
He näkevät, että asiakkaiden ja potilaiden monipuolisuus on lääketieteen ja sosiaalityön opiskelijoiden koulutuksen kannalta oleellista, kun he opettelevat laaja-alaiseen yleislääkärin tai sosiaalityöntekijän työhön.
– Katoaako yliopistolta sekä sosiaalialan ja terveysalan korkeinta osaamista vaativilta ammateilta siis se kenttä, jossa käytännön taidot opitaan pätevän ja opetustehtäväänsä koulutetun osaajan johdolla?
Kolme asiantuntijaa pitää tärkeänä, että kaikkiin sote-keskuksiin tulee saada yhdenvertaisesti monipuolinen asiakaskunta ja ennaltaehkäiseviä integroituja sote-palveluita.
– Keskuksilla tulee olla kokonaisvaltainen vastuu potilaistaan ja asiakkaistaan. Tämä vähentäisi eriarvoistumista ja varmistaisi laaja-alaisen työotteen ja osaamisen kehittymisen sosiaali- ja terveysalalla.
He vaativat, että sote-keskuksille tulee säätää velvoite osallistua sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten opetukseen ja koulutukseen siten, että keskuksia kohdellaan yhdenvertaisesti niiden omistajuudesta riippumatta.
– Viime kädessä yliopisto on se taho, joka päättää pedagogisten laatukriteeriensä perusteella niistä paikoista, joissa käytännöllinen opiskelu tapahtuu.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.