Internationellt

Tyskland: Om fotboll och ”försvarsansvar”

Waldemar Brandt/Unsplash
Fans av Borussia Dortmund på Westfalenstadion eller Signal Iduna Park som Borussias stadion sedan 2005 officiellt heter efter försäkringsbolaget Signal Iduna som har köpt rättigheterna till namnet fram till år 2031.

Den första juni förlorade den tyska Bundesligakubben Borussia Dortmund årets Champions League-final mot Real Madrid med 0-2. Nederlaget var närmast väntat och egentligen ingen större sensation. Snarare överraskande var däremot ett nyhetsinslag som dök upp i de tyska medierna några dagar innan matchen i London gick av stapeln.

Joachim Kasten

Arbetarbladet

 

 

I ett pressmeddelande med datum den 29 maj förkunnade rustnings- och teknologiföretaget Rheinmetall att BVB eller ”Ballspielverein Borussia 09” kommer att bli vapensmedjans ”Champion Partner”.

Det rör sig tveklöst om ett enastående moment i historien (inte bara) för den tyska proffsfotbollen.

Att flygbolag, telekomaktörer, biltillverkare mm sponsrar idrotten med miljonbelopp hör till vanliga mönster som åskådare blir varse om på spelarnas tröjor eller arenornas reklamytor.

Rheinmetall däremot producerar bl a stridsvagnar och ammunition som används i krigiska konflikter. Frågan är om och hur ”vapenskramlet” passar in som symbol i fotbollsvärldens fredliga tävlingar.

Glosor som anfall, försvar eller skott var tidigare förmodligen det enda som på helt olika plan förenade tänkandet för Rheinmetalls vd Armin Papperger och BVB:s manager Hans-Joachim Watzke.

I och med det nya avtalet mellan dem tillkommer numera även finansiella intressen.

Enligt seriösa medieinformationer överför Rheinmetall ett ensiffrigt miljonbelopp till Borussia Dortmund och får i gengäld ”spelrum” för marknadsföringsaktioner.

Något som fotbollspubliken ändå besparas att se är Leopard-stridsvagnar eller artillerigrananter som reklam på spelarnas tröjor.

Däremot kommer Rheinmetalls logotyp snarare att ”berika” miljön på arenan i Dortmund och klubbens egna områden.

I avtalet ingår utöver rättigheter för marknadsföringen så kallade event- och hospitality-erbjudanden.

För bara några år sedan hade ett motsvarande samarbete tveklöst fällts av ett enhälligt fördömande i media och bland fotbollsfansen.

Visst finns det även idag kritiska röster inom den sfären. Men drastiska konsekvenser söker man för nuvarande förgäves.

Bakgrunden är den atmosfären som uppstod efter Rysslands brutala och oprovocerade anfallskrig mot Ukraina. Något som SPD-kansler Olaf Scholz kallade ”Zeitenwende”.

Vladimir Putins och hans oligarkers beslut att på nytt föra krig i Europa bidrog till att Rheinmetalls produkter även behövs för Ukrainas försvar.

Det är därför inte för intet att BVB-chefen Watzke och Armin Papperger för rustningsbolaget motiverade sitt udda partnerskap med ”Taking responsibility” samt att hänvisa till att ”säkerhet och försvar ingår som elementära hörnpelare i vår demokrati”.

Obestridligt är att Rysslands nyimperiala krigsstrategi knappast kan bekämpas med investeringar för typ civil fordonsindutri.

Ändå skaver den aktuella trenden. Själv håller jag i det avseende med ledarskribenten Stefan Kuzmany som i nyhetsmagasinet Der Spiegel varnade för svårigheten att ”älska en fotbollsklubb som profiterar av kriget”.

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE